Heel wat diëten hangen samen met calorieën tellen. In principe is het ook gewoon de gemakkelijkste manier om af te vallen. Je telt wat je binnenkrijgt, en zorgt dat je aan het eind van de dag onder de vastgestelde grens blijft. Omdat het spel van calorieën voornamelijk om (minder) voeding draait, vergt het wel heel wat mentale kracht om deze methode aan te houden.

 

Wat zijn calorieën?
De term calorieën zal je vooral kennen als kcal (kilocalorie). Die vind je vaak op verpakkingen van voedsel en drank en geeft de energetische voedingswaarde aan van wat er in die verpakking zit. Een beetje hoeveel fut je binnenkrijgt bij het eten van dát product. Die fut gebruik je om te bewegen en om je hele lichaam te laten functioneren. Calorieën zijn dus eigenlijk de benzine van je lijf.

De belangrijkste bronnen van calorieën zijn koolhydraten, vetten en eiwitten. Vooral de verhouding van die drie zorgt voor een optimale werking. Wanneer je veel energie verbruikt, is het goed om meer koolhydraten op te nemen. Bij weinig energie, kies je best voor meer eiwitten. Koolhydraten zullen namelijk omgezet worden naar suikers, die in vetten worden opgeslagen. Hierdoor krijg je dus meer vet, voornamelijk buikvet.

Hoe werkt dat nu net?
Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Een man heeft normaal gezien 2000 calorieën nodig, een vrouw 1500 calorieën. Wil je afvallen, moet je er dus voor zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt, en dus minder dan de dagelijkse behoefte eten. Een man kan naar de 1500 gaan, een vrouw naar de 1250. Tel voor je begint hoeveel calorieën je per dag verorbert, en tel tijdens het dieet elke dag wat je binnenkrijgt. Zo heb je zelf een mooi overzicht. Door dat gedeelte onder de loep te nemen, kan je vlot gewicht verliezen.

Op het internet zijn diverse apps te vinden waarmee je eenvoudig calorieën kunt tellen. Een voorbeeld daarvan is die van het voedingscentrum, maar wanneer je in de apple store of google play store zoekt, dan zul je een hele lijst tegenkomen waarmee je calorieën kunt tellen. Maar let er wel op, minder calorieën eten omdat je ze telt wil niet zeggen dat je dan ook daadwerkelijk afvalt. Je moet er goed opletten, wat voor voedingsstoffen je binnen krijgt. Je kunt natuurlijk ook ouderwets het aantal calorieën tellen en opschrijven, maar een app is toch een stuk handiger, als je een dagje weg bent heb je je voedingsdagboek ook bij je.